la tortuga feliz en puerto viejo

19 oktober 2012 - Puerto Viejo, Costa Rica

dag beste mensen,

vorige week maandag zijn we naar het schildpaddenproject getrokken. de locatie was 45min met taxi + 45 min met een boot verwijderd van Bataan, een stadje. de bootrit was heel sjiek. apen en vogels enzo gezien, later meer. het kamp van het project bestond uit hutjes met stapelbedden, een keukentje, een badkamertje en een overdekte eetruimte. onze taken bestonden uit snachts het strand te patrouilleren op zoek naar schildpadden die eieren gingen leggen, anders werden ze vermoord door stropers en hun eieren gepikt. als er eieren werden gevonden, brachten ze die naar de hatchery ofwel broedplaats waar de eieren opnieuw begraven werden en elke 15 min econtroleerd werden of er babys waren of of er moordende krabben waren die wij dan vermoordden. ook moesten we elke da water verversen van een schildpad die ze bij mensen thuis hebben weggedaan omdat het illeaal is die schildpadden te houden. er la ook een kayak waarmee we op de achterliggende kanaaltjes konden varen om de lokale fauna en flora te bewonderen. wat hebben we gezien: brulapen,kapucijnapen,spidermonkeys,jezushagedissen,varaan,agouti,wasberen,zotte vogels, zotte bomen, luiaard, gigantische landkrabben, gigantische vlinders en sprinkhanen , .... .  het was een heel aangename en rustie week mety leuke mensen. unieke ervaring.!

vanaf maandag zijn we in puerto viejo. een klein, maar toeristisch dorpje aan de carraibische kust met dito sfeer. eerste paar daen in een hostel eslapen met zotte mensen: allemaal amerikanen die dachten dat de VN de bevolkin vergiftigde om de populatie uit te dunnen. was wel grappig, just ne film! dinsdag hebben we een junletour gedaan met rustico, ne local die alles weet van wat hier groeit en leeft. gezien; gigantische spinnen, 2 soorten pijlgifkikkers (rode en groen/zwarte), 2 soorten toekans (grote en kleine), reusachtige rode leguanen, ook veel eetbare planten en bomen tegengekomen. bananen, cacao, bonen,.....

nu zitten we in een andere hostel, oedkoper en normale mensen. gisteren gesnorkeld en heeel veel kleurrijke visssen gezien en joris heeft een octopus gezien. toen hij dichterbij kwam spoot hij inkt uit zijn poep en zwom hij weg. de octópus wel te verstaan.

nu aan we naar het strand en morgenvroeg reizen we naar bocas del toro, Panama.