panama city-cartagena

3 november 2012 - Cartagena, Colombia

Zodag ochtend moeste we om half 7 klaarstaan voor de jeep na de boot. Uiteindelijk ware we om half tie goed en wel weg :p.
We ware met ne groep van 14 mense van overal:usa, canada, frankrijk, slovenië, alaska. Allemaal heel toffe mesen. Met de jeep ginge we over e onmogelijke weg gedurende 2 uur op en af, heel steile hellingen, beetje spannend ma vooral heel show. Toe we aan het water kwamen verschote we een beetje van de boot. Redelijk klein geval, zeker voor 14 man + kapitein en crew. De eerste tocht was ma een half uur na het eiland sanidup of iets in dieje aard. Bewoond door Cunas, de locale bevolking die de San Blas eilanden bewonen. Het eiland was bezaaid met palbomen, kokosnoten waren en zijn nog steeds het geld van de cunas. Overal rod het eiland was er prachtig koraalrif met 100en visse en andere ekke onderwaterbeesten. Hier sliepen we 2 nahten in hutjese kregen we lekker eten: superverse vis, bananen, rijst, patatten, ... Overdag ginge we snorkelen, een keer met de boot na een ezonken schip dat nu bewoond was door oneindig veel beesten; volleybalden we met de locals, die heel klein zijn ma wel verdomd goed in volleybal, lazen we op het strand, genoten we van meegebrachte rum of ekochte pintjes. Stel u ee tropisch eiland voor, zo cliche mogelijk met palmbomen, witte stranden, rum gedronken uit kokosnoten, hangmatten, hutjes: da was het dus! Waaw! savonds vloog iederee wat deftiger in de rum en werden eindeloze discussies gehouden oder de helderste maan die we ooit zagen, werd er geandworsteld of genachtzwommen. De tweede dag was het weer mider, heel veel regen (regenseizoen heeft zij naam niet gestolen) ma vanuit de eethut was dit ook een spektakel om te bewonderen. I de namiddag toe het niet meer regede zijn we verder gevaren, lane tocht van 4 uur, onderweg gepicnict op een obewoond eiland, zeker vijf keer dolfijnen gezie!!! en dan verder naar ee echt cunadorp: coedup. Heel dit eiland was bezaaid met hutjes wat resulteerde in een doolhof van modderige paadjes. Iedereen was mini, we hebbe gevoetbald en verloren va jongens die we 8 schatten en 11-12 waren, om ma een voorbeeld te geven. 's Avonds kreen we uuitleg over de drie belanrijkste feeste die ze hadden: cunas mogen iet drinken, ma als het feest is vullen ze ne hele boot met chicha, soort zelfgebrouwen rum met suikerriet, geroosterde mais en andere dingen uit het oerwoud, e drinken ze 3 dagen non stop: moet ogal een feestje zijn! Na ee nacht in een hangmat gingen we verder, richting colombia. Eerst nog ne tussenstop i het laatste panamese dorp waar een klein leger soldaten verschoot van de plotse massa aan gringos ma alles verliep vlot, mede dakzij onze kapitein fabio. Onderwe vlieende vissen gezien die verschoten van onze boot en effe besloten wa te gaan vliegen. Toen nog ee tussenstop op het paradeislijke strand va la miel, midden in de darien gap en toen naar capurgana, colombia. Toen we aankwamen werd het donker en er was beperkte stroom, alleen van generators, maar omdat we al veel pech hebbe ehad beslote de goden a 2 uur dat het genoeg was en de stroom sprong terug op. We brachten ons papierwerk io bij de douane e wisselden onze laatste dollars in pesos en mochten een nacht gratis in fabios hostel, media luna, slapen. 's Avonds werd onze aankomst in colombia evierd met rum, poker en gezwans in 5 talen ma iedereen begreep elkaar wonderwel. De volgende dag gingen we, na lan uitslapen, na de locale waterval. Een tocht van ee uurtje door de jungle, weeral apen ezien ma da's al ie meer zo speciaal, veel apen hier! Fabio had zelfs een aapje, evonden als baby met gebroken poot en nu hyperactieve hostelbewoner. De waterval zelf was prachtig en het water verfrissend, het eerste zoet water in 5 dagen. Gistere moesten we om half 8 vertrekken ma door een tropisch onweertje van 2 uur werd het vertrek uitgesteld. De bootrit was zo' 2 uur na turbo, waar we met z'n 10e in ee miibusje kropen voor een tocht van 10 uur over wegen waar de zwarte dreef u tegen kan zeggen, meerdere malen gedacht dat de bus door haar as ging zakken ma da gebuerde nie, wel eraakte de filter verstropt ofzoiets e moeste we van busje wisselen. Uiteindelijk, na ne laatste taxi, in cartagena aangekomen na middernacht in de hostel ingecheckt en heel efkes geprobeerd de stad te verkennen ma iedereen was te moe. Vandaag is er geen water, lastig want de keuken is gesloten, geen douches wat lastig is i deze supervochtige omstandigheden, geen doorspoelwater voor de wcs, ma morge zou het opgelost moete zijn. We zulle zien :) Da was het tot nu toe, echt een zalige, avotuurlijke week met oneindig veel dingen die we nog nooit zagen.
Mensen met opmerkingen, vragen of nieuws va ginder: posten, met dank

Joost e Joris

1. Tante nil endiane:
    5 november 2012
    Liefste schatten,hebben ze daar nog volk nodig,want wij zien ook graag beestjes en lusten ook graag rum,mag meteenvleugje cola zijn.Hier is het koud en nat,dus heel belgisch.Maar jullie zijn zo te lezen,goe bezig! Nog veel fun en wees voorzichtig!!!
  2. Senior B:
    20 november 2012
    ola amigo's! zo te lezen is het daar wel fantastisch :) (ik begon al een onverklaarbare drang naar rum en goei weer te krijgen) En ondanks het goede leven, toch nog aan sport doen tegen klein manne, das knap :) Ik ga ellie binnenkort nog wel een mailtje sturen met wat binnenlands nieuws. maar bij deze toch al deze post. Amuseert ellie nog volop, geniet von der wonderen der natur en hasta la proxima!