Nog altijd in Frankrijk, alleen iets verder

1 juli 2012 - Reims, Frankrijk

Dag beste mensen,

hier volgt alweer een korte beschrijving van de viruge dagen:

Lac de Vieilles Forges

Na de dubbele rustdag hebben we een korte etappe (9km) gehouden tot het Lac de Vieilles Forges. Onderweg een beetje verdwaald in een sparrenplantage maar dankzij W-J zijn expertise op het gebied van bosbouw vonden we de weg redelijk snel terug. Ondertussen had Joost een tweede wandelstok gemaakt om zijn been te ontlasten en kon zo redelijk pijnloos op de volgende camping geraken, maar nu begon Joris zijn knie een beetje vervelend te doen. Aan het meer genoten van de zon (een van de eerste keren) en 2 flesjes rosé gekraakt.

Remilly Les Pothées:

Van het meer door modderige bossen met veel steekbeesten en hazelwormen terug in de velden gekomen. Joost zijn been bleef pijn doen maar het was draaglijk (veel voltaren smeren!). Onderweg nog een autostrade in aanleg overgestoken en nog maar eens nat geworden door een korte maar hevige bui. Vlak voor de laatste helling van de dag begaf Joris zijn knie het weer maar op karakter geraakten we toch in het minidorp. Daar rondgevraagd en uiteindelijk plaats gekregen in een zaaltje van het gemeentehuis en zelfs een fles cider cadeau gekregen van de burgemeester! Lekker!

Signy L’abbeye:

Van het vorige gat (geen bakker, geen café, geen alles!) ging de tocht naar een groter dorp. Heel de dag bergop en af door weien met koeien die allemaal keken alsof ze nog nooit een wandelaar hadden gezien. Halverwege blokkeerde Joris zijn knie volledig en omdat er geen slaapplaats was moest hij de laatste 6 km noodgedwongen liften. Op de camping municipale (een voetbalveld!) besloten we om nog een rustdag te houden omdat we zo niet verder zouden geraken. Om de sfeer goed te houden kochten we een fles rum en gingen we ’s avonds eens goed op stap, er was een ‘rock&roll optreden’ (rolling stones ed met zwaar Frans accent). W-J heeft geswingd met oude dametjes en niemand weet hoe we in de tent zijn geraakt, maar leuke avond ! ! !

Justine-Herbigny:

Na de rustdag (of liever: katerdag!!!!) besloten we een stuk van de GR af te snijden om wat terrein te winnen. Het was zondag dus we zagen overal vissers opduiken (zondag mag men hier overal vissen op de riviertjes). Het laatste uur van de 16 km lange tocht in de gietende regen gelopen! Weeral! In het dorp passeerden we een refuge speciaal voor pelgrims maar toen we bij de eigenaars aanbelden deed niemand open. Toen naar het gemeentehuis (op zondag) maar het was toch open omdat ze een nieuwe burgemeester moesten kiezen en als bij wonder zat de mevrouw van de refuge daar als bijzitster. Heel veel chance gehad want het bleef maar gieten. Redelijk goed geslapen ondanks de muizen in de muren.

iets voor Asfeld:

Van de refuge ging de tocht zo’n 20 km verder door uitgestrekte weilanden met peultjes en graan en nog vanalles. Onder gigantische windmolens door en nog verder door weilanden waar we patrijzen en hazen zagen en alles ging goed qua blessures. Nadat we in een dorp proviand hadden ingeslagen volgden we een kanaal tot we moe waren en daar hebben voor het eerst wild gekampeerd. Goedkoop en plezant.

Reims:

Na een deugddoende nachtrust wandelden we tot Asfeld waar we onze flessen vulden bij een oud mevrouwtje. Ze zei ons dat Reims (volgens onze route nog 40 km) maar 22km was via de grotere D-wegen. We besloten ervoor te gaan maar het eerste bord na 2 km zei ons dat het nog 26 km was. Tegenvaller! Toch verder gelopen (echt bijna lopen!) en uiteindelijk na vele lange uren in het dorp voor Reims gekomen. Daar vertelde men ons dat de brug onderbroken was over de autostrade dus we moesten nog omlopen! Uiteindelijk toch aangekomen in de jeugdherberg na in totaal meer dan 35 km! Door het plattere reliëf waren de blessures gelukkig veel beter. ’s Avonds daar pizza gegeten en ’s avonds en ’s nachts alles terug uitgekotst (behalve Joost). Slechte frutti di mare? Zoiets.

Sillery:

De volgend etappe was dus kort, zo’n 10 km, want we waren nog mottig en Joris zijn knie had toch wat geleden de dag ervoor. In het kleine Sillery vonden we geen slaapplaats maar in afwachting van nieuws van de mevrouw van de gemeente mochten we douchen in de sporthal. Toern we klaar waren kregen we geweldig nieuws. Er was plaats bij een champagneboer! We kregen elk twee glazen brut en konden slapen in zalige bedden. Leuk!

Condé sur Marne:

De volgnde dag ging bijna heel de tijd door de gigantische wijngaarden van de champagnestreek. Overal waren de boeren in de weer met hun druivelaars en de zon scheen zwoel tot het onweerachtig en te heet werd. In het volgende dorp zochten we de Marie op (gesloten),, vervolgens de burgemeester (niet thuis) en uiteindelijk een café. De barvrouw besloot nadat we al 4 wijntjes ophadden de burgemeester zelf te bellen en na nog eens 2 uur wachten kwam hij van het veld en bood ons zijn garage aan om te slapen. Geen bed bij een champagneboer maar toch een goede nacht gehad!

Chalons en Champagne:

Dankzij onze monsteretappe naar Reims konden we een dag vroeger dan gepland in Chalons aankomen. De tocht was saai: 22 km langs hetzelfde kanaal. Veel chance gehad met de bruggen wel: een keer kunnen schuilen voor een onweer en nog eens voor een stortbui. In Chalons moesten we heel de stad doorkruisen om de camping te vinden maar daar zijn we nu al twee dagen. Zaterdag kwamen namelijk de ouders van Joris en Sarah en Ella op bezoek ! ! ! We gingen champagneboeren bezoeken om wat te degusteren en bezochten ook de grotten van Mercier: 17 km uitgegraven in de krijtrotsen vol champagne: indrukwekkend! Gisterenavond heerlijk gegeten met dank aan Sonja en Hans en een optreden gezien op het groet plein. Leuke dag en een zalige afwisseling voor al het wandelen. Vandaag gaan we nog genieten van de zon en vanavond van het voetbal en morgen weer en route. Groeten aan iedereen vanop een zalige tocht!
Joost, Joris en Willem-Jan

1. Sarah:
    9 juli 2012
    hooj jongens!!!!
    alles goed daar?! jullie zijn precies volop aant genieten! :) super da we alles zowat kunnen volgen!
    mama had verteld hoe leuk het was geweest vorig weekend! ze vond het super je nogs te zien brotherke!!
    Ik zal in de week is iets sturen, kunnen we mss is een weekend afspreken dat ik jullie eens kom bezoeken! want hier is het weer toch maar een ramp!! mss dat het daar een beetje beter is eh.. Ik heb nog naar festivallekes gezocht maar je zou me eens moeten laten weten waar jullie nu naartoe trekken zodat ik in de buurt eens kan zoeken!
    laat me maar iets weten!
    vele groetjes en geef mene brother nen dikke knuf van mij!!

xxx
    sarah
  2. Suzy,mama van Ella:
    16 juli 2012
    Bonjour a tout le monde...
    Leuk om 3 guitige gasten te zien die zich, ondanks regen en - soms-een-matje-op-grond, reuze amuseren !
    Fijne reisverslagen en prachtige foto's.
    Ik hoop dat jullie gewrichten en spieren niet te veel parten meer spelen, goed smeren en smeren en smeren en op tijd rusten en een lekker flesje kraken ( de champagne streek is blijkbaar vlakbij !
    Genieten ! We blijven volgen...
    Au revoir ! A biêntot !
    Bisous à Ella et Joost.
    ( de Franse fouten, ja ' tis lang geleden..)
  3. Martin en dori:
    22 juli 2012
    hallo mannen

Heb jullie verhalen met plezier gelezen en wij denken nog steeds aan onze ontmoeting in Bourg-Fidele. Momenteel zitten wij thuis, maar in augustus vertrekken wij naar Burgos om daar weer verder te gaan. De knie van Dori heeft het even na Reims begeven. Maar dat gaat nu gelukkig weer beter.
    Wij lezen ook dat het met jullie blessures de goede kant opgaat. Wij hopen dat dat proces zich doorzet en jullie de tocht kunnen volbrengen. De voltaren heeft dan toch geholpen.
    Heel veel wandelplezier en veel lol
    bon courage, zoals ze dat in Frankrijk zeggen.

groetjes van Martin en Dori
  4. An-sofie:
    28 juli 2012
    Hey Joost, Joris en WJ!!
    Klinkt allemaal super-zalig!! Echt tof om te lezen!!
    De spieren en de gewrichten zien precies ook wel af daar.. Maar de sfeer en landschappen en toffe mensen die jullie leren kennen zullen wel motiveren :)
    Hier is de zomer bijna gedaan die drie dagen heeft geduurd ofzo. Gelukkig waren Loes en ik heel juli in Laos en Thailand mwhuahaha en hebben we niks gemerkt van zogenaamd kutweer!
    Nu herexamens naar goede gewoonte en hier en daar party in Mol.. the usual :)
    Alleee geniet er nog volop van!! En keep on postin' xxxx